Krigsdagbok från RSKB:58 övning i Stockholmsområdet 2016

Övningen genomförd 5/9 – 7/9 2016 under ledning av vår Flaggkapten Jan R som i vanlig ordning genomfört ett gediget stabsarbete.

Sammanställd av webbredaktören från gott underlag från Lasse C, Björn G. och Flaggkapten Jan R.

Dag 1

Större delen av dagen ägnades åt transporter och trots vissa logistikproblem (som hade sitt ursprung i ett spårfel mellan Malmö och Lund – en sträcka som ingen av oss trafikerade!) lyckades vi sammanstråla hos Jan A på Brevik.

Besöket och middagen hos Janne Gam på Brevik var en riktig höjdare. Familjen har ett underbart sommarställe där och även om Janne inte bor i Sverige försöker han och familjen alltid tillbringa några veckor där om sommaren. Och det förstår vi nu varför…..

En storstilad middag, med alla traditionella ingredienser i förrätt, varmrätt och dessert med tillhörande drycker, avnjöts tillsammans med våra damer – närmare bestämt fem som alla också trivdes mycket bra. Tack Janne för att Du ordnade detta för Dina gamla kurskamrater med damer!

Janne Gams skärgårdsparadis på Tyresö Brevik med tillhörande bastu där vi startade den våta delen av övningen. Dopp i havet m.a.o.

Incheckning.

Några samtalade och fikade medan andra badade bastu.

Gamis bastu med ventil bärgad från Älvsnabben.

Säg Hej till Publiken!

Flaggkapten tätatät med Ingrid Josephsson

SKÅL utropar Björn

Den allestädes närvarande Putin – nu även på Gamis bringa genom rysslandsfararen Lasses försorg.

Gamis kommentar till tröjan var: "Givetvis kommer jag att bära den i alla storpolitiska sammanhang."

Putin golvad.

Dag 2

Dag 2 började med att övernattande gäster på Brevik fick betala för sig genom att torrsätta Jannes båtar. Därefter bar det av till Karlberg.

Besöket på Karlberg blev mycket lyckat. Vår Karlbergsvärd Louise Burenius gjorde ett jättebra jobb som värd och höll en excellent presentation av officersutbildningen idag.

Vi lyssnade därefter till ett fantastiskt föredrag av Eric Wahren. Vi fick alla en helt annan förståelse för vad som hände på Costa Concordia och även för komplexiteten i den tekniska värld vi lever i. Det handlade alltså inte bara om vad som skedde på bryggan på Costa Concordia utan vi fick också genom Eric en bild av vilka svårigheter vi som människor kan ställas inför då det gäller att hantera tekniken och naturligtvis även då det gäller att kommunicera med varandra.

Efter lunchen i kadettmässen fick vi en utmärkt guidning av Johan Fock som visste allt om slottets historia.

Resten av eftermiddagen tillbringades hemma hos Leif i muntert samspråk varefter vi åt middag på den anrika krogen Cassi. Tack Leif för en mycket trevlig och lugn avslutning på en bra dag.

Dagen började med båtupptagning innan vi fick frukost. Här öser Bossi Plåtniklas medan Jannarna tömmer träjollen.

För övningens enda sjötur svarade Gamis genom att staka sig fram till stranden där vi lyfte upp den vackra träjollen.

Här står gruppen på Karlbergs ståtliga trappa med trevliga kapten Louise Burenius i mitten. OBS vår standert.

Befordringsgången numera.

Under rasten talade några av våra damer entusiastiskt om nuvarande kadettutbildning utanför Signalsalen vid Östra valvet.

På väg till lunch efter Eric Wahrens intressanta och initierade föredrag om Costa Concordias grundstötning.

Efter lunch fick vi en guidad rundvandring i slottet. Här den stiliga entrén.

Västra valvet med den enorma – och välskötta – "exercisplanen".

Samling för visning av slottet.

Andäktigt lyssnande.

Det gällde att se upp så man inte missade det ståtliga stuckaturtaket……...

i rikssalen tillika bal- och festsal.

….eller att se ner så man inte missade Tre Kronor.

Ytterligare ett ståtligt tak. Detta rum nyttjas numera som sakristia till slottskapellet.

Utgången åt parken var oförändrat barockutsmyckad…..

…. med två tuttar för den med skarp syn. Skojfrisk stuckatör på min ära.

Så släpptes vi ut vid den norra porten.

Lasse hittade denna tredimensionella modell av Karlbergs slott i Helsingborg några dagar senare.

Dag 3

Dag tre lyssnade vi till ett par fantastiskt duktiga modellbyggare på Sjöhistoriska varefter vi vandrade runt i örlogsdelen och avslutade med lunch i solen. Där smiddes planer för 2017 och 2018, men detta får vi återkomma till. Tack Uffe för att Du ordnade detta besök.

Sjöhistoriska museet, som är årsbarn med flera av oss ritades av kändisen Ragnar Östberg och invigdes 1938. Låg tidigare på Skeppsbron 34-36.

Besöket inleddes i museets källare där en modellbyggare, något ostrukturerat, berättade om sin verksamhet.

Sedan tittade vi på de vackra modellerna av Flottans fartyg genom tiderna.

Lunch intogs på Bistro Östberg.

Efter lunchen avnjöts kaffe i solen. Nästa års resa diskuterades varefter vi detacherades.

Flaggkapten och Lundalasse vandrade längs Djurgårdsbrunnsviken till pampiga Strandvägen.