Krigsdagbok förd i samband med RSKB:58 övning på Bornholm 2015

Övningen genomförd 30/8 – 2/9 2015.

Krigsdagboken (text och bilder) är förd av Lasse C, kompletterad med några bilder med kommentarer från Björn G.

Årets resa gick till f.d. fiendeland dvs. till Bornholm/Christiansö och omfattade fyra dagar. Natt ett och två tillbringade vi i idyllen Gudhjem varifrån morgonfärjan till Christiansö går. Natt tre slafade vi i Rönne. Här följer en kort sammanfattning av expeditionen som pågick fr.o.m söndag 30 augusti t.o.m onsdag 2 september.

Deltagare: Björn, Bossi, Gamis, Janne, Kullis, Lasse, Uffe, Vincent.

DAG 1
Förflyttning med tåg till Lund med lunch ombord. Vi samlades  på Västra Stationstorget 13.30 efter viss förvirring över vad som på land är öster resp. väster.
Minibuss till Ystad via Sveriges sydligaste udde, Smygehuk där vi vemodigt konstaterade att det är närmare till Moskva än till Kiruna.

Först en bild från vår sydligaste udde, dock att det fanns kanske trettio meter land söder därom. (Björn)

Så vidare kustvägen till Ystad

(bild Jan R)

varifrån Jättekatamaranen Leonora Christina tog oss till Rönne. Färjan är gigantisk. Den tar 360 bilar på tre bildäck och 1.400 passagerare på två och har en maxfart om 40 knop.  Vi fick göra ett uppskattat studiebesök på bryggan varefter vi stärkte oss med öl.

Vi orienteras av färjans förstestyrman, på bryggan (efter att först ha visats runt av maskinchefen och hälsat på kaptenen). (Björn)

Förflyttning genom det fagra landskapet tvärs över Bornholm till idylliska Gudhjem.  På vägen stannade vi på ”allmän begäran” vid Österlars märkliga rundkyrka. Nu var detta  kulturella inslag avklarat så att vi under de kommande dagarna kunde skippa öns övriga tre rundkyrkor. Fotona visar dels Österlars live dels deltagarnas gåva hemma hos Lundlars.

Vi installerade oss på Gudhjem hotell med någon timmes vila innan vi via drinkar vandrade ner till hamnen för klassikern ”Sol över Gudhjem” på ett rökeri nedskjöld med en eller flera stora öl och en Bornholmer därtill. Maträtten består av rökt sill på en skiva rågbröd med rå äggula, rädisor, grovt salt och gräslök. Smaskens!
Kvällen avslutades med glass och fullmåne i hamnen.

(Bild: Jan R.)

DAG 2

Efter frukost och kort promenad i området för några morgonpigga tog vi färjan ”Ertholmen" till spännande Christiansö som vi nådde efter en timmes behaglig sjöfärd. Ertholmarna som är ögruppens rätta namn består av tre större öar och en rad skär som ger ett hyfsat naturligt skydd som inte Bornholm kunde erbjuda på 1600-talet. Därför valde danskarna ögruppen till flottbas som motvikt till Karl XI flytt av den svenska flottan från Stockholm till Karlskrona.

Vi vandrade runt huvudön med flera stopp vid fortifikatoriska och kulturella sevärdheter.  Så dags för lunch på värdshuset med utsikt över hamnen. Här höll Gamis en informativ föreläsning över ämnet ”Danmark/Bornholm/Christiansö efter Slaget vid Lund” 1676. Slaget var ämnet sista dagen under förra årets expedition då vi körde runt på slagfältet norr om Lund.

Eftermiddagen tillbringade vi på grannön Frederiksö där Lille Tårn har ett litet men intressant museum med bl.a. en modell över öarna som de såg ut i slutet av 1800-talet.

Kl 16.15 gick Ertholmen tillbaka till Gudhjem där vi vilade upp innan drinkarna serverades på Hotell Gudhjems innergård.  Middag intogs på kro på krypavstånd tvärs över gatan från hotellet räknat.

Utfart från Gudhjems trånga hamn.

Förvaltaren har överstes grad och är något av en kung i det lilla samhället som lyder direkt under Forsvarsminsteriet där man slipper kommunalskatt. Det vita huset är hans administrationsbyggnad och polisstation.

Killarna vid Kongens batteri på Christiansö 10 n.m. nordost om Bornholm

F.d. soldat- och sjömanskaserner som bara får hyras av efterlevande.

Lunch på gästgiveriet där Gamis höll en intressant föreläsning om Christiansös historia som tar vid efter slaget vid Lund 1676 vilket var temat för förra årets expedition.

Lille Tårn har ett lite trevligt museum i fyra våningar. Det har bl.a. en modell av Christiansö som ön såg ut när fästningstiden slutade 1855.

Frederiksö i förgrunden med Lille Tårn nere till vänster – nu museum. Fästningsön etablerades 1684 som svar på Karl XI satsning på Karlskrona efter Slaget vid Lund.

Killarna vid badbryggan med Bornholm i fonden. Plus 19 i vattnet lockade inte till dopp.

Hej då och på återseende. Vi kommer gärna tillbaka.

Krypavstånd hem till hotellet.

DAG 3

Efter en stadig frukost på Hotel Gudhjem packade vi in oss i minibussen och körde ”langs kysten” genom idyllerna Tejn, Sandkås, Allinge och Sandvig till den jättelika borgruinen Hammershus på Bornholms norra udde. Från den nu delvis raserade fästningen styrdes Bornholm under 400 år. Den skyddade Bornholm och värnade Danmarks intressen i Östersjön.  Hammershus uppgavs 1743 då befolkningen började bärga sten och tegel från byggnaderna. Borgen fredades 1822 och renoveras f.n. med pengar från Maersk Mc-Kinney Möller som även bidragit till Sjöfartsmuseet i Helsingör som vi besökte i fjol.

Från Hammershus körde vi utefter Bornholms västkust ner till Försvarsmuséet på en höjd söder om Rönne. Här togs vi emot av museichefen Klaus Linnert som på begriplig danska visade oss runt. Muséet som ständigt utvecklas berättar den militära historien om Bornholm från förhistorisk tid fram till nutid. Som en kuriositet kan nämnas att en man stal en hakkorsflagga från den tyska förläggningen när Bornholm var besatt av tyskarna. Han gömde den men för två veckor sedan hittade en släkting den och skänkte den till muséet. Se bild.

Varje tisdag demonstrerar man gjutning av tennsoldater. Gamis gamade åt sig ett exemplar vilket framgår av bilden.

Vårt nästa mål var Nexö på Bornholms östkust. På vägen dit stannade vi i forna huvudstaden Åkirkeby mitt på ön för lunch på restaurang Gåsen som drivs av en stor skämtare. Staden är känd för sin kyrka uppförd av grön sandsten från Gotland 1149.

Mätta körde vi till Nexö där vi började med att titta på Svenskehuserne. I andra väldskrigets slutskede bombade ryssarna både Rönne och den näst största staden Nexö för att den tyske kommendanten vägrade att ge sig. Av 900 hus i Nexö skadades 856 varav många fick rivas. Sverige skänkte totalt 300 nya trähus. Till en början var Bornholmarna måttligt förtjusta i de svenska husen. ”Sådana baracker kan man inte bo i”. När de stod färdiga ändrade man sig för de visade sig vara fulla av moderniteter och håller stilen än idag.

I Nexö museum pågick påpassligt en utställning om Svenskehuserne och utanför stod en mina som vi förevigade med en gruppbild. Styrkta av denna upplevelse och ännu en glass i solens sken körde vi ett varv i den stora fiskehamnen och sedan via idyllen Svaneke till vårt strandnära liggande hotell Grimmen i Rönne. Rast, vila, drink på Gamis rum där vi även fick ta del av hans fars farfar amiralens författarskap.

Middag i hotellets restaurang med utsikt över havet. Promenad i centrala Rönne där Lisbeth Salander bjöd ut sig på danska i ett bokhandelsfönster.

Nexö Museum som berättar om Svenskehuserne

Gamis deklamerar

Sehr Sjön från våra rum på Hotel Grimmen

Lisbeth Salander på danska

DAG 4

Efter riklig frukost och packning gällde uppsittning i minibussen som tog oss ett varv genom Rönne med Lasse som trogen förare innan vi körde in i färjans jättelika gap. Det blåste rätt friskt men det bekom inte Leonora Christina nämnvärt och inte oss sjömän heller. Vid vågor högre än fem meter ställer man in vilket gäller några dagar per år

Väl i Ystad körde vi österut till Dag Hammarskjölds fyrlängade gård Backåkra. Han köpte den 1957 men hann aldrig bo där. Han hade tidigare en stuga i närheten och hade förälskat sig i trakten. Gården med inventarier testamenterades till STF vars styrelse Dag H var engagerad i. Den södra längan fick Svenska Akademin tillgång till. Gården stängdes 2011 pga. renoveringsbehov som förväntas komma igång när en ny stiftelse fått testamentet omprövat. Vi tittade in genom fönstren och vandrade sedan ner till Meditationsplatsen. Björn med svaga knän stannade vid gården där han njöt av friden på en bänk (av korkek?) bland kossorna.

Backåkra där Dag H för evigt skådar mot havet.

Stenen PAX vid meditationsplatsen.

Återtåg i rättvänd kolonn.

Sedan körde vi västerut till Kåseberga. Några stannade nere i hamnen för öl och förtäring på rökeriet medan övriga anträdde den mödosamma vandringen upp till Ales stenar. Detta monument från järnåldern består av 59 kvartssandstenar som var och en väger runt 5 ton. Hela härligheten är ungefär 67 m lång och 19 m bred och är därmed Sveriges största bevarade skeppssättning.

Bossi vid förstäven.

I området betade nyfikna får. En stadig kvinna med visselpipa och vallhund kom och samlade elegant ihop fåren och förde dem till ett annat betesområde.

Vi vandrade därefter ner för slänten och återförenade oss med matgänget. En glass fick räcka som skaffning för kultursnobbarna.

Rask färd till Lund där Stockholms resp. Göteborgståget förde deltagarna hemåt – utom Lundalasse som stannade och vinkade.

Slutet på Lund C, där de västskustska återvändarna inväntar sitt tåg, (Björn)

medan deras ostkustska kamrater pustar ut på sitt tåg. (foto tågtjänstekvinna)

Tror att deltagarna var nöjda med övningen. Någon sa t o m att man kanske skulle flytta söderut men det var nog ett skämt.